برندینگ دیجیتال چیست

همگی یک تصور خاص از کلمه برند داریم .این کلمه برای ما ، تداعی کننده یک گروه یا شرکتی است ، که توانسته خودرا در داخل دل مردم جای دهد . اما آیا این تصور درست است؟ چگونه میتوان یک برند بسیار سالم و موفق ساخت؟

برای اینکه ما اول ، سراغ برندینگ دیجیتال برویم ، اول باید سراغ خود کلیدواژه برند رفته و با آن آشنا شویم .

برند به چه معناست

برند ، معمولا چیزی است ، که وقتی به گوش هرکسی میرسد یا به دیدگان هرکسی رویت میشود ، به یادآورنده یک محصول خاص و یا خدمات یک گروه است . حال میتواند طرح باشد ، یک نماد و یا حتی یک صوت خالی! بطور مثال ، شرکت تبرک ، در دهه های قبل ، از یک تبلیغ تلویزیونی رونمایی کرد ، که در آن تبلیغ ویدئویی ، زنی با صدازدن همسر خود که ” حمید ” نام داشت . میتوانست از اصالت رب که منظور از اصالت ، رب تبرک بود ، مطمئن شود . در سال های متوالی و حتی تاکنون ، این تبلیغ کلیشه خوبی بر ذهن افراد گذاشت و افراد هرگاه اسم حمید را میشنیدند ، یادآور این تبلیغ میشدند و اینطوری شد که تبرک توانست محصولات دیگر خودرا به نمایش بگذارد . برند معمولا وابسته به یک موضوع نیست و در قضیه برندسازی میتوانیم با چندین شکل برند خودرا بسازیم . اما ، آیا این ویژگی واقعی یک برند است؟ آیا این تعریف قانونی یک برند بود؟ باید خدمت شما عرض کنم که جمله اول ، یک تعریف کلی از برند بود . اما برند بصورت معمول ، یک سمبل است مانند لوگو هایی که شرکت ها دارند . انجمن بازاریابی امریکا درمورد برند میگوید : برند ، یکک نام یا واژه یا سمبل یا طرح یا همچنین ترکیبی از آنهاست که هدف آن ، شناساندن محصولات و یا خدمات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان ، به مشتریان و همچنین تمایز محصولات آنها ازسایر رقبا میباشد .

اما ما چند شکل از یک برند داشتیم . در اصل همه اشکال ، همگی یک برندسازی هستند . تعریف آخر ، صرفا یک نشان قانونی و تجاری است ! وگرنه برندسازی به هرشکلی میتواند باشد . در کل برند ، میتواند یک چیز دوطرفه باشد . در شکلهای قبل ، ما یک کلیدواژه را میشنیدیم و یاد برند می افتادیم . اما آیا ممکن است که ما نشان تجاری ( مانند لوگو ) یک شرکت را ببینیم یا نام آنرا بشنویم ، و کلیشه برای ما تداعی شود؟ این کار ممکن است!

بطور مثال ، شرکت بیسکوتارت ، با یک تبلیغ ویدئویی در رسانه ها ، توانست شعری بسیار موزون را در ذهن مردم جای دهد که هرگاه افراد اسم بیسکوتارت را میشنوند ، این شعر را یادآور میشوند و برخی هم حتی با خود آنرا میخوانند! این تداعی ذهنی مثبت ، خود میتواند در مغز فرد حس شادی را منتقل و هورمن دوپامین را ترشح کند . آنگاه است که حتی بصورت ناخواسته ، فرد تصور مثبتی از برند میگیرد وهرگاه محصول را میبیند ، حس خوبی گرفته و سعی میکند آنرا بدست بیاورد . این هم یک روش درگیرسازی روانی با برند است! در اصل یک روش قانونی طور .

اما یک برند موفق ، چه برندی است ؟ آیا برندی است که صرفا یادآور در ضمیرها شود؟ خیر! یک برندی که بتواند ، خودرا بعنوان یک محصول در دوران ها جای بزند ! برای چنین مثالی ، میتوانیم به بستنی کیم مراجعه کنیم ، که بااینکه خود یک برند خاص بود و مختص به یک شرکت . اما هرگاه قصد گوشزد کردن به خرید یک بستنی ارزان و با چنین استایل هندسی ای میکنیم ، بر زبان می آوریم که ” بستنی کیم بخر ” . درحالیکه اصلا برند کیم سالهاست که در ایران یافت نمیشود!

در سمت چپ ، تماثیلی از این مورد که ذکر شد یافت میکنید . و به این نکته پی میبرید که ویژگی های یک برندسازی موفق چیست . در یک برند ، ما باید حس اعتماد و آرامش به مشتری القا کنیم . یعنی با پیگیری خدمات ما ، مشتری یا مصرف کننده میتواند از خدمات ویژه ای برخوردار شود ، خدمات را با هزینه ای کمتر و کیفیتی بیشتر دریافت میکند ، درصورتیکه راضی نبود میتواند آنرا برگرداند . ریسک کمتری میکند و دردسترس تر و نزدیک تر است نسبت به سایر رقبای موجود در بازار رقابت . یک برندسازی موفق ، فرد را بارها و بارها بصورت کاملا داوطلبانه مجبور به استفاده از خدمات میکند و احساس رضایت را در خود فرد ، به وجود می آورد . اما این را هم دقت داشته باشید که بدست آوردن اعتماد اولیه افراد سخت است ودرکنار کیفیت و دسترسی و … ، شما باید تعهدات و مراحل قانونی را پشت سر گذاشته تا بتوانید نمادهای اعتبار و مجوزهای مختلف را کسب کنید . اینطوری درصدی از اعتماد افراد را به خدمات خود ، جلب میکنید . 

برند به چه معناست

حال درمورد برند صحبت کردیم . اگر قصد ادامه صحبت در این موضوع را داشته باشیم ، باید از دایره دیجیتال برندینگ بالکل خارج شویم . و این اصلا چیزی نیست که خواسته شما باشد . اکنون که برند را خوب شناختیم ، شناخت تجارت های یک برند ، برای ما ساده و راحت تر است .

 

دیجیتال برندینگ

هویت یک برند ، مانند قلب یک برند است . اهمیت آن بقدری بالاست که در اول کار ، هویت برند خود را بشناسیم . ما چه برندی هستیم؟ چه کار میکنیم؟ مخاطب ما چه کسانی هستند؟ تا چه حد میتوانیم توقعات و انتظارات مشتری را پاسخگو باشیم؟ مشتری چه چیزی را از ما میخواهد؟ چه چیزی باید باعث شود که از سایر رقبا متمایز شویم؟ دسترسی به ما تا چه حد ساده است؟ در چه پلتفرم هایی شناخته میشویم و … سوالاتی که از چیستی و کیستی به سمت کجایی و چگونگی میرود . هویت برند شما ، باید به این موارد پاسخ دهد . بطور کلی ، برندسازی براساس هویت برند ، از طریق رسانه ها مانند فضای مجازی ، اینترنت ، سایت های داخلی و خارجی و … هرگونه برندسازی از طریق فضای دیجیتال ، را دیجیتال برندینگ میگویند . البته دیجیتال برندینگ لزوما خود روشی جدا نسبت به دیجیتال مارکتینگ نیست و میتوانند مکمل یکدیگر باشند! تعریف دیجیتال برندینگ را میتوان اینگونه روایت کرد : ایجاد یک ارتباط خلاق ذهنی و فیزیکی ، بین مشتری و خدماتی که ارائه میدهیم . این ارتباط همانطور که گفته شد میتواند از طریق تصور و ذهن صورت بگیرد ، یا ارتباط فیزیکی و مجازی . درکل دیجیتال برندینگ ابزاری است برای شناسایی برند ما در دنیای واقعی که اکثرا به وسیله فضای دیجیتالی صورت میگیرد . کلیدواژه های یک برندینگ ، تبلیغات ، بازاریابی و کیفیت هستند . به یاد داشته باشید هیچگاه کمیّت اثری بر برندینگ ندارد! اگر تعداد کمیـّت را بالا ببرید و کیفیت ، کاهش پیدا کند . مطمئن باشید که ورشکست خواهید شد ! همچنین اگر درتولید انواع محصولات و برندینگ آن ، مواردی مانند جذابیت و تصورسازی مثبت را از یادببرید ، یک برند دیگر ایده شما را خواهد دزدید و دربرندسازی محصولی که شما خالق آن بودید ، موفق تر خواهد بود . البته این را هم به یاد داشته باشید که یک برندینگ ، لزوما به محصول و خدمات برنمیگردد . اینکه چطور خدمات را ارائه میکنید ، در چه بازه زمانی اینکار را انجام میدهید ، چه امتیازاتی برای مشتری قائل هستید ، چه قیمتی را برای خدمات خود ارائه میکنید و چقدر دسترسی مشتری را برای خدمات خود ساده میکنید و … خیلی عناصر دیگر تاثیر بسزایی در برندینگ دیجیتال شما دارد .

فاکتور های مهم یک برندینگ دیجیتال موفق

در قبل تر ، عوامل موثر بر یک دیجیتال برندینگ را گفتیم و قصد داریم به آن ها بپردازیم .

جذابیت

جذابیت ، از عوامل بسیار مهم است . اینکه چطور محصول را تبلیغ میکنید ، کاور یا جذابیت تصویر خدمات به چه صورت است ، از چه مسیری تبلیغ میکنید و … هم مهم است . بطور مثال ، شرکت مواد غذایی دهکده خرم ، توانسته بود در یکی از تبلیغ های خود ، نوستالژی های دهه 60 را در ذهن افراد تداعی کند . اینکه فکرکنیم تنها زیبا بودن گرافیک جلد خدمات یا محصول ، یا بنر تبلیغاتی ملاک جذابیت است ، اشتباه کرده ایم . تکنیک های مختلف ، جهت جلب کردن ذهن کاربر یکی از عناصرهای جذابیت است . جذابیت میتواند بر تمامی عموم نباشد ، گاهی بر یک فرد یا یک گروه خاص میتواند موثر باشد . بطور مثال یک اسپری رنگ با طرح ، لعاب و متریال انتزاعی ، میتواند نقاش هایی را جذب خود کند که درحال کار بر روی طرح های تعمیمی و با جزئیات هستند . یا بطور مثال ، یک شرکت خدماتی در زمینه مبلمان ، میتواند مبلمان هایی تولید کند که تخت خواب شو هم هستند . این مبلمان ها ، برای افرادی جذاب است که یکسره درحال مسافرت به نقاط مختلف دنیا هستند و یا ازلحاظ خرید وسایل خواب ، در تنگنای مالی هستند . اگر به مبحث گرافیک هم بخواهیم کمی اشاره کنیم ، تاثیر رنگ ها ، جایگذاری المنت ها و تصاویر مربوطه به خدمات و اندازه متون و خوانایی آنها ، بی تاثیر نیست .

رسانه

کجایی بستر تبلیغ اهمیت بسزایی دارد . بطورمثال این بستر تا چه قدر برای مخاطبهای خاص و مشتریان ما در دسترس است؟ یکی از عواملی که میتواند تبلیغ های یک برند را دچار مشکل کند ، تحریم هاست . یوتیوب ، پلتفرمی بسیار محبوب است . اما طبق آمارها در ایران ، از وقتی که این پلتفرم تحریم شد ، 31 درصد از کاربران ایرانی یوتیوب ریزش کرد ( والبته هم اکنون هم در ایران حرف اول را میزند ) . این یک ضرر برای کسب وکارهای ایرانی ای بود که درداخل یوتیوب فعالیت میکردند . چرا از خدمات گروه ها فقط مثال بزنیم؟ حتی یوتیوبر ها و استریمر ها که کارآنها یاددهی تکنیک های مختلف و به نمایش گذاشتن بازی هایی است که افراد توان اجرای آنهارا ندارند (وخود یک خدمات بحساب می آید ) ، که در ساکن ایران بودند ، حساب کاربری آنها در یوتیوب محدود وامکان درآمدزایی را از دست دادند .

پس میتوانیم نتیجه بگیریم که رسانه یکی از فاکتورهای مهم است . اما جدا از رسانه ، چگونگی تبلیغ در رسانه و همراهی خود رسانه هم حائز اهمیت است . انواع تبلیغ ها میتواند ایمیل مارکتینگ ، اس ام اس مارکتینگ های گسترده ، پوش نوتیفیکیشن های سیستم و موبایل و موارد دیگر هم باشد و لزومی ندارد که تبلیغات تلویزیونی و رادیویی صورت بگیرد . از همه چیز ، چه اینستاگرام و تلگرام و سایتهای مختلف گرفته تا موارد کوچکی همچون سرویس های کوچک محلی ، میتوانید تبلیغات را انجام دهید .

پشتیبانی

پشتیبانی رسانه ها ، مانند پشتیبانی کانال ها و پیج های فضای مجازی ، پشتیبانی سایت ها ، پشتیبانی محصول ، پشتیبانی تلفنی از موارد مهمی است که خدمات شما را متمایز میکند . شما در تبلیغات خود از پشتیبانی و صحت پاسخگویی اطمینان کامل میدهید و فرد با مراجعه به پشتیبانی ها ، پرسش های خود پیش از خرید ، و همچنین پرسش های بعد از رزرو خدمات را میپرسد و پاسخ میگیرد . مطمئن باشید اگر پشتیبانی صبور و با اخلاق و پاسخگویی داشته باشید ، فردی که از شما خدمات گرفته خود برای شما تبلیغ خواهد کرد! مانند شرکت های هاستینگ که طراحان سایت ، از همه بیشتر بر روی سرعت و کیفیت پاسخگویی پشتیبان بحث میکنند و هاستینگ های معتبر را به یکدیگر معرفی میکنند و در این بین ، واضح است که چه افرادی پیروز میدان هستند . پس روی پشتیبانی حتما دقت کنید .

لوگو

نماد های شرکت و لوگوها از عناصر شناسایی یک برند هستند . هرگاه شما خدماتی را ارائه میکنید ، هرگاه شما در بستری بازاریابی میکنید و رزومه خود را ارائه میدهید ، از نمادهای مربوط به شرکت خود برای شناخته شدن استفاده میکنید . هرچقدر لوگوی سلیس تر ( جهت شناخت و سپرده شدن به حافظه ) ، و همچنین قریب به موضوع کسب وکار خود داشته باشید و لوگوی شما از کیفیت بالاتری برخوردار باشد ، برندسازی از طریق لوگو ممکن تر خواهد بود . دقت کنید که هزینه هرچقدر برای لوگو باشد ، ولی کیفیت بیشتری صرف آن شود ، ارزش کار بیشتر است . اما پیچیدگی صرفا بر حرفه ای تر بودن نیست . اگر به سیر لوگوی اپل ، اسنپ و تپ سی دقتی کنید ، میبینید که در سیر زمانی جزئیات اضافی از لوگو حذف شده اند . و حتی گاهی به دو شکل منتظم بسنده شده است!

فاکتور های مهم یک برندینگ دیجیتال موفق

لوگوها باید با کاربر ارتباط چشمی لذت بخشی برقرار کنند . همچنین اگر در پوستری ، بنری و کاوری به عنوان یک لوگوی واترمارک قرار گیرند ، کاربر حس نکند که لوگو طوری طراحی شده است که لزوما باید جلب توجه کند . نگران نباشید ، اکثر کاربران به جای اینکه نگاه کنند چه شرکتی این خدمات را عرضه میکند ، به لوگوی آن تماشا میکنند . بیشتر مردم دیدن را میپسندند تا خواندن یک متن حتی کوتاه را!

سئو

سئو از موارد بسیار مهمی است که برای کسانی که یک وبسایت و درگاه الکترونیکی دارند مهم است . هرچه سئوی قویتری داشته باشید ، رتبه سایت شما در گوگل بالاتر خواهد آمد . میتوانم بشخصه بگویم بیش از 40 عنصر در سئو تاثیر دارند که قدرت هاست ، سبکی سایت ، کلمات کلیدی ، تگ های اچ تی ام ال و … در آن تاثیر دارند . پس همراه اینکه یک متخصص دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ شوید ، باید یک سئوکار حرفه ای هم باشید . حتی میتوانید استخدام سئوکار هم انجام دهید ، اما بدانید که مانند که سئو مثل داروغه ناتینگهامی است ، که جیب شما را خالی میکند . نه اینکه سئوکار ها لزوما انسان های نرخ بالایی هستند! در اینکه سئو نرخ بالایی دارد اصلا شکی نیست . محتواها روزبروز افزایش میابند و رتبه سایت درحال تغییر است ، پس بنابراین نیاز به مراقبت زیاد دارد و برای همین بنده پیشنهاد میکنم که خود یک تخصص حداقلی در سئو پیدا کنید .

 در سایت خود ، علاوه بر ارائه محصول و خدمات ، به مطالب مفید و رفع مشکلات در وبلاگ خود بپردازید تا بازدید سایت بالاتر برود و هم در کسب وکار شما تاثیر دارد ، هم در رتبه سئوی شما . اگر درمورد سئو بخواهیم صحبت کنیم ، نیازمند یک مقاله کاملا جدا هستیم!

مهمترین کارها برای یک سئوی خوب همانطور که گفتیم به صورت زیر است . البته نکات زیادتر چندبرابر بیشتر هستند :

1 – محتوای مفید و دغدغه روزمره افراد

2 – هاست خوب ، سرعت سایت و صفحات بالا بوده و کوکی ها و تصاویر سنگین نباشند

3 – از تگ ها درجای درست خود استفاده کنید ، کلمات کلیدی بین متون را بولد کنید

4 – عنوان سئوی مناسب با کلمات کلیدی که عموم جستجو میکنند انتخاب کنید

5 – مطالب را از جایی کپی نکنید! گوگل شما را جریمه خواهد کرد

6 – بهتر است برای سئو ، پیوند یکتا خود تیتر باشد . میتوانید برای طولانی نشدن ، از یک افزونه برای تبدیل پیوند یکتا به کلمات استفاده کنید

7 – سایت خود را در کنسول گوگل ثبت کنید

8 – در توضیحات متا دسکریپشن کلمات کلیدی وجملات جذب کننده بنویسید . البته تاثیر بسیار زیادی ندارد اما آنرا نباید دست کم گرفت

9 – پاراگراف ها و جملات طولانی و ناخوانا نباشند . به خوانایی دقت کنید! از تصاویر و ویدئو استفاده کنید

10 – حداقل یک لینک داخلی و یک لینک خارجی در متن استفاده کنید

خلاصه بعضی از نکات مثبت سئو را برای شما گفتیم . پیشنهاد بنده این بود که در زمینه سئو کار کنید .

تفاوت ها

مزایای شما نسبت به رقباتون چیه؟ چطور میتونید از اون برندهایی که ریشه در عمق بازار زدند عبور کنید و شما هم ریشه محکمی در بازار وارد کنید؟ این برعهده شماست که برای مشتری احترام بیشتری نسبت به رقبا قائل شوید . به هرحال ، آنها هستند که بازار شما را رونق میبخشند . تنها امتیازات کاربر این وسط مسئله اصلی نیست . اینکه شما بتوانید بر ایده خام کنونی ، ایده های بهتر و جذاب تر اضافه تر کنید تا گروه های بیشتری از مخاطبان را جذب کنید ، ذهن خلاقی میطلبد . این تفاوت هاست که افراد حتی وابسته را وادار به تغییر میکند .

و … بسیاری از عوامل دیگر که اهمیت دارند ، در کسب و کار برندینگ شما !

تفاوت های برندینگ دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ

در آخرین بخش این مقاله ، به فرق دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ میپردازیم . در یک جمله میتوانیم بگوییم که دیجیتال برندینگ بیشتر بر روی هویت یک شرکت و محصول فعالیت میکند ، اما دیجیتال مارکتینگ بر روی نقاط مثبت و پاشنه آشیل خدمات ومحصول متمرکز است و سعی دارد از طریق همان ، بازاریابی کند . اما یک توضیح کوتاهی درمورد دیجیتال مارکتینگ بدهیم تا تفاوت ها آشکار شود :

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بصورت کاملا ساده

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ ، شامل تمامی فعالیت هایی است که ما براساس یک خوبی خدمات و نقطه مثبت آن ، برای پیداکردن خدمات گیرنده ( میتواند مشتری یا خریدار باشد ) میگردیم .

مواردی مانند سئو ، تبلیغ و … در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد . اما چیزی که برخی اشتراکات را متمایز میکند ، این است که برای چه کاری صورت میگیرد؟ همانطور که گفتیم ، در دیجیتال برندینگ شما برندسازی میکنید و خود برند را معروف میکنید . اما شما در دیجیتال مارکتینگ بر روی محتواها و موارد مثبت زوم میکنید . شما در دیجیتال برندینگ سعی میکنید مردم را با کسب وکار خود آشنا کنید و آنها را ترغیب به استفاده از خدمات کنید و مرکز اعتماد و اطمینان مردم شوید . در دیجیتال مارکتینگ شما از قبل برند معروفی دارید ، یا لزومی به این کار نمیبینید ! در اصل به محتواهای خود میپردازید و سعی میکنید تا بازار رقابت را به سوی خدمات خود جذب کنید .

 

در این مطلب ، ما بصورت کاملا ساده توانستیم با دیجیتال برندینگ آشنایی پیدا کنیم .

به نظر شما ، دیجیتال برندینگ اهمیت بیشتری دارد ، یا دیجیتال مارکتینگ؟ نظر شما چیست؟ ما مشتاقیم بشنویم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *